Rólam

Rakonczay Gábor

Kétszeres Guinness világrekorder és többszörös magyar rekorder. Hatszoros óceánátkelő hajós, az amerikai Év Kalandja Díj és a Magyar Formatervezési Díj tulajdonosa. Az egyetlen ember, aki átkenuzott egy óceánon.

Expedíciók

Díjak, elismerések

Ultrafutó világbajnok, aki rendszeresen több száz kilométeres futásokat teljesít. Kétszer átkelt Grönlandon és egy 44 napos expedícióval elérte a Déli-sarkot. 5 könyv szerzője és eddig 5 országban, több mint 250 ezer ember hallotta célmegvalósítással kapcsolatos előadásait.

Kezdetek

1981–ben születtem egy hétgyermekes család legidősebbikeként, így nekem az otthoni családi élet mindig is egy színes és mozgalmas világot jelentett. Tanulmányaim miatt, összesen kilenc különböző közösségbe jártam, ami mellett további öt sport közösség életében vettem részt, ezért elég korán ráláttam, mennyire más és más életút bontakozik ki valaki előtt, pusztán a gondolkodása vagy a dolgokhoz való hozzá állása miatt. Szüleim talán egy-két alkalomtól eltekintve maximálisan támogatták bármibe is fogtam és ez a fajta szabadság egy olyan céltudatos gyereknek, mint amilyen én voltam, igencsak felgyorsította és megnövelte annak a lehetőségét, hogy arra irányítsam az életem amerre akartam. Ezt erősítették a művészeti tanulmányok. Mint a Kisképző (Képző-és Iparművészeti Szakközép iskola) és az AMI (Nyugat Magyarországi Egyetem – Faipari Mérnöki Kar – Alkalmazott Művészeti Intézet, Építész tervezőművész, Formatervező szak)

A családi élet mindig is egy színes és mozgalmas világot jelentett

A versenysport gyerekkorom óta életem szerves része

"Ezt csak akkor éled túl, ha jól csinálod. Az ember az ilyen utakon, éjszaka, az óceán közepén sodródva tapasztalja meg igazán, hogy nem ő a világ közepe, hanem csak egy parányi pont benne"

"Ha teszek magamért, vagy a helyzetemért annak mindig van eredménye"

A művészeti képzések mellett a versenyszerű sport korán megtanított egy alap igazságra, ha teszek magamért vagy a helyzetemért, akkor annak mindig van eredménye. – Mert mindig annyit tudunk kivenni az életből amennyit mi magunk, bele is teszünk. Mindemellett, magát a gyerekkort meglehetősen nehezen viseltem, egyszerűen nem tudtam attól a sok számomra akkor teljesen értelmetlen kötelezettségtől elvonatkoztatni, amit fiatal korban többé-kevésbé mindannyian kapunk. Hiába mondták, hogy addig örülj míg fiatal vagy – én tudtam, hogy az igazi szabadság a felnőttkoromban fog elérkezni. Már akkor is úgy láttam sokan félreértelmezik a helyzetet és nem a felnőttkori felelősség köti meg az ember kezét, hanem épp a felelősség felvállalásával jön meg a totális szabadság.

A legmerészebb álmok is megvalósíthatóvá válnak, ha érdemben és minőségben teszünk értük...,
mert mindannyiunk feladata átkelni önmagunk óceánján.

Az első expedíció megvalósítása

Aztán az egyetem alatt jött el az idő, hogy félre tegyek minden kifogást és megvalósítsam az első expedíciómat. Akkor tájt leginkább a hajózás foglalkoztatott, így az első út egy páros óceán átevezés lett, saját tervezésű és építésű hajóval. Viktóriával kivettünk egy év szabadságot az egyetemről és annak ellenére, hogy sose építettünk hajót vagy sose eveztünk, sőt még az óceánt sem láttuk előtte, egy vegyes páros óceán átevező világrekorddal tértünk vissza az egyetemre. Huszonévesen ilyet átélni semmihez sem hasonlítható, felemelő és brutális élmény volt. Az óceán átevezése után egy tengerésztiszttel és Miklós öcsémmel is leeveztem Európából a Kanári szigetcsoportra, majd más óceáni evezősöket edzettem és a víz mind nagyobb teret nyert az életemben. Egy 34 és egy 44 lábas vitorlással kétszer is átvitorláztam Európából Brazíliába, majd onnan Dél-Afrikába.

Az angol Guinness World Record cím tulajdonosaként, az Atlanti-óceán kelet-nyugat irányú átevezéséért

Az első szóló expedíció

Az első szóló expedíciómat 2011-ben indítottam, aminek keretében a világon először, átkenuztam az Atlanti-óceánt 77 nap alatt. Az úthoz szükséges speciális kenut, Fa Nándor bocsátotta rendelkezésemre. A minimális háttérrel sebtében összerántott, világ első óceán átkenuzásán aztán majdnem beláthattam a függöny mögé… 2200 km evezés után, a legközelebbi parttól ezer kilométerre a nyílt vízen egy viharban a kenum felborult. A felborító hullám által letépett szellőzőnyílásnál jelentős vízbetörés érte a hajót, ami által az süllyedésnek indult. 8 percem volt, hogy a végzetes helyzetből kimentsem magamat és visszafordítsam a hajót, mielőtt az elindult volna az 5 kilométeres mélység felé. Ez a 8 perc és az expedíció további kommunikáció nélküli 44 napja, mindent megváltoztatott bennem. Az alap tanulság mellett, hogy a hibák jelentős részét mi magunk követjük el még indulás előtt a szárazföldön, megtapasztaltam azt, hogy az én életem is igencsak véges, aminek következtében rendkívül értékes. Megtanultam, hogy sosincs vesztett helyzet és nincs lehetetlen, hiszen még a parttól ezer kilométerre levő süllyedő hajót is vissza lehet fordítani, – minden rajtunk múlik…

A hajózás mellett gyakran futok ultra távokat. Kétszer átfutottam Magyarországot (700 km) és a világon először a tengerparttól futva elértem a Mont Blanc-t (400 km). 29 nap alatt átkeltem Grönlandon és Magyarországról elsőként, az Antarktisz széléről indulva egy 44 napos expedícióval elértem a Déli-sarkot.

Érthető előadások, aminek tudását könnyen átültetheted a saját életedbe

Szabadidőmben, a 15 évnyi expedíciós kalandjaim által megszerzett tudást átadom az erre nyitott fiataloknak. Rendszeresen tartok előadásokat több főiskolán és egyetemen, de a fiatalabb korosztálynak is számos, céljaik megvalósítását segítő karitatív előadást tartok. Célmegvalósítás, krízishelyzet kezelés, fókuszáltság és kitartás témakörben, eddig 1000 rendezvényen, több mint 250 ezer ember hallgatta meg, az expedíciós élményekből átültette gondolatokat és technikákat. Emellett több civil és nonprofit szervezet munkáját segítem, az oktatás és önfejlesztés területén.

...Mert mindannyiunk feladata, átkelni önmagunk óceánján. Ami van akinek viharos, és van akinek még viharosabb, de hogy az illető az élete óceánján mennyit sodródik, vagy céltudatosan éri el az általa kiválasztott túlpartot, az erősen az élethez való hozzáállásán és a célja eléréséhez befektetett minőségi munkán múlik. Ezen pedig mindig van lehetőségünk fejleszteni. Ennek szellemiségét sűrítettem bele a 3 könyvembe. És ennek további elmélyítéséért megyek ismét vissza az óceánra, hogy el tudjak menni fizikai és mentális téren is a legvégső határig. Nyomás alatt és éles helyzetben, ott ahol komoly tétje van a tetteimnek. Én erre tettem fel az életemet.

Rakonczay Gábor 15 évnyi expedíciós kalandjaira épülő előadásait eddig 1000 rendezvényen,
több mint 250 ezer ember hallgatott meg.

Önéletrajz

Csapatbajnokság: 1993: 1 hely, 1994: 1. hely, 1995: 2. hely, 1996: 3. hely.

Váltóbajnokság: 1995: 3. hely, 1996: 1. hely, 1997: 3. hely. 1999: 2. hely.

Egyéni: Diákolimpia: 1993: 1 hely, Sprint bajnokság: 1995: 2. hely.

Nemzetközi négynapos Hungária Kupa: 1993, 1. hely.

1997 – 2001: Képző és Iparművészeti szakközépiskola, Könyvműves szak

2002 – 2008: Nyugat Magyarországi Egyetem – Faipari Mérnöki Kar – Alkalmazott Művészeti Intézet, Építész tervezőművész, Formatervező szak.

2006: ros óceáni evezős hajó (Tűzhangya, Viktóriával.)

2009: Tengeri keelboat

2016: Egyszemélyes óceáni evezős hajó

2019: Szóló Óceáni SUP

1998: 3. hely.

1999: 1 hely.

1998: Országos füzetborító terv pályázat első hely.

1999: Moholy- Nagy Nívódíj

2007: Magyar Formatervezési Díj

6 x UB egyéni teljesítés (221 km)

3 x PUB teljesítés (221 km)

2 x 6h SUHANJ: 3. hely (72 km és 73 km)

24h BUFF nyílt futam: 2. hely (216 km) 2021

48h OB: 2. hely (352 km) 2022

2 x Magyarország átfutása (681 km és 734 km) 2019, 2021

2 x EMU 6 napos Világkupa: 1 hely. (801 km és 843 km) 2021, 2022 (Nemzeti rekord)

Sea2summit, Genova – Mont Blanc, (400 km, 4809 m) 2019

Olaszországi 6 napos ultrafutó verseny 1. Hely (740 km) 2022

6 napos ultrafutó Világbajnokság – 1. Hely (848 km) 2023

2010 – 2011: Atlanti-óceán páros átvitorlázás, kelet-nyugat irányban.

(Viktóriával, Formosa 34’) Almeria (Spanyolország) – La Graciosa – Kanári szigetek (Gran Canaria, Pasito Blanco) – Zöldfoki szigetek (Mindelo) – Fernando de Noronha Brazilia (Recife)

2010 – 2011: Atlanti-óceán páros átvitorlázás, nyugat-kelet irányban.

(Viktóriával, Formosa 34’) Brazilia (Recife) Trinidad Tristan da Cunha – Dél-Afrika (Fokváros)

2013: Szóló Atlanti-óceán átvitorlázás, kelet-nyugat irányban.

(Colvic 44’) Anglia (Ipswich) Francia o. (Dieppe – Brest) – Vizcayai-öböl – Spanyol o. (La Coruna – Villagarcia)– Portugália (Póvoa de Varzim Cascais – Lagos) – Gibraltári-szoros – Spanyol o. (Estephona – Benalmádena ) – Kanári szigetek (Gran Canaria, Las Palmas) – Zöldfoki szigetek (Mindelo) – Fernando de Noronha

2013: Szóló Atlanti-óceán átvitorlázás, nyugat-kelet irányban.

(Colvic 44) Brazilia (Fernando de Noronha) – Dél-Afrika (Fokváros)

2006 – 2007: Atlanti-óceán kelet-nyugat irányú első magyar páros átevezés.

(Viktóriával, a Tűzhangyán) 6700 km, 70 nap alatt. Első 1500 km-es szakasz: Cadíz – Casablanca Al Jadida La Graciosa – Gran Canaria, 19 nap. Óceánátevezés szakasz: 5200 km-er Gran Canaria (Pasito Blanco) – Antigua, (English Harbour) 51 nap. Magyar Formatervezési Díj – Budapest, Guiness World Records elismerés- London, „Az év kalandja Díj” – National Geographic Adventures Washington

2011 – 2012: Transzatlanti kenuzás a világon először és egyedül. 6400 km, 77 nap. Első 1200 km-es szakasz: Portugália (Lagos) – Gran Canaria (Las Palmas), 16 nap. Óceánátevezés szakasz: 5200 km Gran Canaria (Pasito Blanco) Antigua (English Harbour), 60 nap. Guiness World Record.

2007: Európa – Kanári szigetek evezés hármasban.

(Vasvári János – Rakonczay Miklós – Rakonczay Gábor) 1200km, 12 nap alatt. 1000 km: Lagos – La Graciosa, 9 nap. 200 km: La Graciosa Gran Canaria, Las Palmas 3 nap.

Grönland átkelés, kelet-nyugat, 7 fős csapattal (540 km, 29 nap) 2018

Déli-sark expedíció a kontinens szélétől, 4 fős csapattal (917 km, 44 nap) 2018-2019

Eisberg Grönland páros átkelés, nyugat-kelet, 2 fős csapattal (540 km, 30 nap) 2022